Do 31 stycznia przedsiębiorcy, którzy prowadzą sprzedaż detaliczną alkoholi muszą złożyć oświadczenie o wartości sprzedaży za ubiegły rok oraz wnieść opłatę za koncesję.
Sprzedaż alkoholu w punktach handlowych i w lokalach gastronomicznych odbywa się wyłącznie na podstawie uzyskanego zezwolenia, które może być wydane na wniosek przedsiębiorcy, składany do właściwego urzędu gminy.
Jeżeli handel ten będzie odbywać się na terenie Wąbrzeźna – wniosek należy złożyć do Urzędu Miasta Wąbrzeźno (ul. Wolności 18).
Za uzyskane zezwolenie, czyli tzw. koncesję pobierane są opłaty.
Podstawę do obliczenia opłaty rocznej za korzystanie z zezwolenia/zezwoleń w danym roku kalendarzowym stanowi wartość sprzedaży napojów alkoholowych w roku poprzednim przedstawiona w oświadczeniu, na zasadach określonych w ustawie, tj.:
1) napoje alkoholowe do 4,5% zawartości alkoholu oraz piwo:
– jeżeli wartość sprzedaży w roku poprzednim nie przekroczyła 37 500 zł – opłata wynosi 525 zł;
– jeżeli wartość sprzedaży w roku poprzednim przekroczyła 37 500 zł – opłata stanowi 1,4% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów;
2) napoje alkoholowe powyżej 4,5 % do 18% zawartości alkoholu (z wyjątkiem piwa):
– jeżeli wartość sprzedaży w roku poprzednim nie przekroczyła 37 500 zł – opłata wynosi 525 zł;
– jeżeli wartość sprzedaży w roku poprzednim przekroczyła 37 500 zł – opłata stanowi 1,4% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów;
3) napoje alkoholowe powyżej 18% zawartości alkoholu:
– jeżeli wartość sprzedaży w roku poprzednim nie przekroczyła 77 000 zł – opłata wynosi 2100 zł;
– jeżeli wartość sprzedaży w roku poprzednim przekroczyła 77 000 zł – opłata stanowi 2,7% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów.
Opłatę należy przelać na konto Urzędu przed wydaniem zezwolenia, jednorazowo – do 31 stycznia br. lub w trzech równych ratach płatnych do:
na rachunek bankowy Gminy Miasto Wąbrzeźno o numerze: 61 9484 1033 2319 1806 1080 0004.
Pisemne oświadczenie o wartości sprzedaży alkoholu przedsiębiorca musi złożyć do Urzędu do 31 stycznia.
Wartość sprzedaży musi być podana dla każdego rodzaju napojów alkoholowych.
Opłatę za koncesję uzyskaną w ciągu roku oblicza się proporcjonalnie do okresu ważności zezwolenia. Jeżeli zezwolenie wygasa w trakcie roku w związku z upływem terminu, na jaki zostało wydane – opłata będzie proporcjonalna do okresu sprzedaży. W przypadku gdy, zezwolenie zostanie cofnięte zwrot opłaty nie przysługuje.
Jeżeli przedsiębiorca wnioskuje o kolejne zezwolenie, opłata jest naliczana na podstawie wartości sprzedaży za poprzedni rok. Jeżeli wniosek składany jest w trakcie roku, to opłata jest naliczana proporcjonalnie do okresu ważności zezwolenia.
Koncesja na sprzedaż alkoholu wydawana jest:
– na minimum 2 lata – w placówkach handlu detalicznego (sklep, stacja benzynowa),
– na minimum 4 lata – w placówkach gastronomicznych (restauracja, pub).
O zakończeniu handlu alkoholem przed terminem wygaśnięcia zezwolenia trzeba poinformować Urząd w ciągu dwóch tygodni.
Zezwolenie na sprzedaż alkoholu można stracić, gdy np.:
– napoje alkoholowe są sprzedawane i podawane nieletnim, nietrzeźwym, na kredyt lub pod zastaw,
– alkohol jest sprzedawany i podawany w miejscach, w których jest zakaz jego podawania i spożywania,
– w miejscu sprzedaży lub w najbliższej okolicy dochodzi do zakłócania porządku publicznego w związku ze sprzedażą napojów alkoholowych przez dany punkt sprzedaży, gdy prowadzący ten punkt nie powiadamia organów powołanych do ochrony porządku publicznego,
– wprowadzono do sprzedaży napoje alkoholowe pochodzące z nielegalnych źródeł,
– podane zostały fałszywe dane w oświadczeniu o wartości sprzedaży,
– przedsiębiorca popełni przestępstwo w celu osiągnięcia korzyści majątkowej,
– wydany został zakaz prowadzenia działalności gospodarczej objętej zezwoleniem.
Po cofnięciu zezwolenia, nowy wniosek można złożyć nie wcześniej niż po 3 latach od dnia wydania decyzji o jego cofnięciu.
Zezwolenie na alkohol wygasa w przypadku:
– likwidacji punktu sprzedaży;
– upływu terminu ważności zezwolenia,
– zmiany rodzaju działalności punktu sprzedaży,
– zmiany składu osobowego wspólników spółki cywilnej,
– niedopełnienia w terminach obowiązku złożenia oświadczenia o wartości sprzedaży oraz dokonania opłaty za zezwolenie.
Napojem alkoholowym w rozumieniu art. 46 ust. 1 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi jest produkt przeznaczony do spożycia zawierający alkohol etylowy pochodzenia rolniczego w stężeniu przekraczającym 0,5% objętościowych alkoholu.
Informacje dodatkowe:
Zgodnie z art. 18 ust. 12 pkt 5 lit. a oraz ust. 12a ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi zezwolenie wygasa z upływem 30 dni od dnia upływu terminu dopełnienia obowiązku złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 111 ust. 4, jeżeli przedsiębiorca w terminie 30 dni od dnia upływu terminu do dokonania czynności określonej w ust. 12 pkt 5 lit. a nie złoży oświadczenia wraz z jednoczesnym dokonaniem opłaty dodatkowej w wysokości 30% opłaty określonej w art. 111 ust. 2.
Zgodnie z art. 18 ust.12 pkt 5 lit. b oraz ust. 12b ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, zezwolenie wygasa z upływem 30 dni od dnia upływu terminu dopełnienia obowiązku dokonania opłaty w wysokości określonej w art. 111 ust. 2 i 5, jeżeli przedsiębiorca w terminie 30 dni od dnia upływu terminu do dokonania czynności określonej w ust. 12 pkt 5 lit. b nie wniesie raty opłaty określonej w art. 111 ust. 2 albo 5, powiększonej o 30% tej opłaty.
Przedsiębiorca, którego zezwolenie wygasło z przyczyn określonych w art. 18 ust. 12 pkt 5, może wystąpić z wnioskiem o wydanie nowego zezwolenia nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od dnia wydania decyzji o wygaśnięciu zezwolenia.
Przedstawienie fałszywych danych w oświadczeniu, tj. niezgodnym ze stanem faktycznym skutkuje cofnięciem zezwolenia, a przedsiębiorca może wystąpić z wnioskiem o nowe zezwolenie po upływie 3 lat (art. 18 ust. 10 pkt 5).
Oświadczenie o wartości sprzedaży napojów alkoholowych za 2024 – wersja do druku
Wiadomość pochodzi ze strony https://wabrzezno.com/?p=102902