– Nie tylko budujemy nowe obwodnice, ale dbamy o dobry standard istniejącej infrastruktury. Nasza najstarsza wąbrzeska obwodnica pozwala odetchnąć mieszkańcom od hałasu i korków, a kierowcom skraca codzienne podróże. Po 20 latach użytkowania konieczna jest jej modernizacja, aby dalej mogła spełniać swoje zadanie. Po remoncie będzie nadal bezpieczną i wygodną trasą ułatwiającą m.in. dojazd do autostrady – podkreśla marszałek Piotr Całbecki.
Obwodnica Wąbrzeźna powstała w latach 2005-2006. Inwestycja objęła budowę jezdni, poboczy, skrzyżowań (w tym trzech rond), systemu odwodnienia, oświetlenia ulicznego, przebudowę kolizji z istniejącym uzbrojeniem. Trasa o długości prawie 8 kilometrów w ciągu dróg wojewódzkich nr 534 i 548 pozwoliła całkowicie wyprowadzić tranzyt z centrum miasta. Dodatkowo w 2015 roku na połączeniu obwodnicy z ulicą Kętrzyńskiego dobudowane zostało kolejne bezpieczne rondo. Inwestycja pochłonęła ponad 26 mln złotych.
Prace modernizacyjne obejmą:
• poprawę parametrów technicznych drogi,
• odtworzenie stanu pierwotnego nawierzchni jezdni (dodatkowo między nowymi warstwami ułożona zostanie wzmacniająca siatka szklana),
• remont istniejących skrzyżowań i zjazdów do posesji,
• remont nawierzchni istniejących poboczy,
• poprawę elementów odwodnienia poprzez remont przepustów, reprofilację oraz odtworzenie, oczyszczenie i wyprofilowanie skarp istniejących rowów,
• remont nawierzchni ciągów pieszych (wykonana zostanie nowa podbudowa i przełożona betonowa kostka),
• odtworzenie oznakowania pionowego i poziomego (grubowarstwowego),
• montaż elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Prace uwzględniają też remont pierścieni przejazdowych na wyspie centralnej trzech rond (Chełmińskie, Bydgoskie i Toruńskie). Zastosowana tam będzie m.in. 20-centymetrowa warstwa ścieralna z betonu zbrojonego, co zminimalizuje ryzyko powstawania uszkodzeń w newralgicznych częściach ronda.